Muž, který nepoznal ZIPPO neví co je život
Každý den ráno, když vyrážím do světa za prací, myslím tím tramvají do zaměstnání, si instinktivně rukama prošmátrám kapsy svého parkera a prověřím jejich stav, abych nic nezapomněl: "klíče mám, telefon mám, peněženku mám, ZIPPO mám". Tak, vše je v pořádku, mohu vyrazit. Možná to máte podobně jako já, ale ne každý, a to je podle mě velká škoda, nosí v kapse nějaký předmět, ke kterému má hluboký a letitý vztah. Ač jsem už před lety pověsil kariéru kuřáka na hřebík, nikdo není dokonalý, své oblíbené ZIPPO jsem si v kapse ponechal. Jsem na něj zkrátka zvyklý a stýskalo by se mi po jeho charakteristickém "cvak, cvak, cvak", a navíc je mi stále příjemné do ruky, a i tak ho používám denně.
Jak přišel zapalovač ZIPPO na svět
Na počátku 30. let sledoval pozdější vynálezce ZIPPO George G. Blaisdell svého přítele, jak se neobratně a oběma rukama snaží zapálit cigaretu svým benzínovým „rakušákem“. Zapalovač sice fungoval docela dobře, ale jeho účelový průmyslový vzhled mu přišel nepatřičný, a pak ty dvě ruce, to bylo peklo. Pan Blaisdell tehdy nelenil a navrhl pro zapalovač zcela nový design. Jednoduchá kompaktní obdélníková schránka a elegantní víčko na pantu. Z "rakušáka" ponechal pouze tvar komínu, který chrání spolehlivě plamen i za nepříznivých podmínek, a první zapalovač ZIPPO byl na světě. Tehdy se prodával za necelé 2 dolary. V roce 1939 začala 2. světová válka a vše železné se chystalo k boji. ZIPPO byl opatřen ochranným nátěrem "black crackle" a i on rukoval na frontu. Skutečnost, že tento zapalovač měl u sebe každý Američan bojující za svobodu a lidskou důstojnost, udělalo ze značky ZIPPO americkou ikonou.
ZIPPO začali dělat i další modely
Značka ZIPPO neustrnula jen u klasického modelu, který je ale, ať si říká kdo chce co chce nejoblíbenějším zapalovačem na světě, ale vyvinula v 50. letech i zmenšený model Slim, jež byl určen ženám a prodává se dodnes. V 60. letech značka ZIPPO vypustila do světa také první nezapalovačový výrobek - kapesní pásmo, ó jak praktické. Od té doby se můžete pravidelně s touto značkou setkávat i v podobě reklamních či dárkových předmětů. Mne zaujala, a chtěl bych ji vlastnit, skvělá a úžasná ZipLight kapesní svítilna. Zapalovače ZIPPO získaly i řadu, no vlastně jich bylo přes 1 500, angažmá do hollywoodských filmů a v mnoha zápletkách hrály dokonce i hlavní role. Tento fakt přispěl, že se dostaly i do zorného úhlu sběratelů a staly se tak během let skutečně velmi oblíbeným sběratelským předmětem. Od 60. let hraje plamen ZIPPO i hlavní role na hudební scéně řadě kultovních klipů, a stal se ohnivou ikonou Rock´n´rollu.
ZIPPO není jen historie
Ač je značka ZIPPO vnímána jako největší světová klasika, jedná se nyní o velmi progresivní a moderní firmu, která rozhodně překročila horizont samotných kuřáků a kouření a zajímají se o ní i zarytí nekuřáci. Klasický benzínový ZIPPO se stal pro své vlastnosti, je odolný proti větru a snadno a spolehlivě hoří v jakýchkoliv podmínkách, nezbytným vybavením i u současných fanoušků outdoorových aktivit. Značka ZIPPO se dostala ale i do domácností, a to v podobě plynových domácích zapalovačů a možná trochu překvapivě, ZIPPO naleznete i na mužské poličce, a dokonce i dámské, v koupelně v podobě parfémů. Je příjemné a velmi nápadité, že i flakon některých parfémů si udržuje klasický design ZIPPO. Nebojte, nebudete cítit po benzínu.
ZIPPO nabízí i další výrobky s neodolatelným image
Vedle parfémů najdete v současném katalogu výrobků ZIPPO skutečně širokou řadu dalších nekuřáckých výrobků. Dost "COOL" a u opravdových mužů celého světa jsou velmi oblíbené brýle, plnící pera či hodinky ZIPPO. Zkrátka současný majitel společnosti, vnuk pana Blaisdella, Gregory W. Booth, se činí a umí nejen udržet starý dobrý oheň, ale i vykřesat ze značky ZIPPO skutečný žár. Zkrátka a dobře i v rodině ZIPPO platí úsloví, že jablko nepadá daleko od stromu. O oblíbenosti značky ZIPPO hovoří také čísla. V roce 2012 byl vyroben 500 000 000 kus benzínového zapalovače ZIPPO. Ano, ta číslice se čte 500 milionů nebo chcete-li půl miliardy. Jen pro srovnání, jelikož je na naší planetě cca přes 5 miliard lidí, tak jestli dobře počítám, mohl by průměrně každý desátý člověk vlastnit svoje ZIPPO.
ZIPPO spolehlivě hoří i v České republice
Značka ZIPPO má svoji váhu a tak ji samozřejmě najdete i v českých zemích. Prodejnu originálních výrobků ZIPPO najdete na pražském Smíchově v Lidické ulici. Zde uslyšíte skutečně ten originální zvuk "cvak, cvak, cvak", ne padělky, napodobeniny či ilegálními kopie. V nabídce najdete nejen klasické "zippáče" všech možných designů, ale i značkové Zippo Repliky či modely Vintage z let 1935, 1937 nebo 1941. V této prodejně jsou k mání také oblíbené sběratelské kolekce zapalovačů ZIPPO a především i žhavé designové novinky. V nabídce ZIPPO v prodejně MOJE ZAPLOVAČE nebo i na jejich e-shopu najdete nejen klasické zapalovače, minizapalovače MPL či podpalovače na plyn a dárkové sady ZIPPO, ale i jak jsme již probírali, lifestylové doplňky ZIPPO; brýle, kožené pouzdra na zappíky, placatky, kuličková pera a mnoho dalších vychytaných outdoorových předmětů, některé jsou dokonce z produkce dceřiných firem ZIPPO. Nabídka MOJE ZAPLOVAČE disponuje i dalšími kolekcemi světové klasiky; jedná se o nože VICTORIOX nebo W.R. CASE & SONS CUTLERY COMPANY.
ZIPPO uspělo i v současném digitálním i hobby světě
Pro ty, kteří nemají své ZIPPO v kapse, tak jako mám já, byla vyvinuta speciální aplikace - virtuální zapalovač do mobilu, se kterou můžete ve společnosti zazářit, včetně legendárního cvaknutí, třeba na koncertě své oblíbené kapely. Digitální plamínek i "zippáč" je k nerozeznání od originálu a spolehlivě na sto procent vzplane i v kotli, když vaše oblíbená kapela na koncertě začne hrát své nejdojemnější ploužáky. Značka ZIPPO boduje i přívrženců outdoorových aktivit. Ti si oblíbili nejen klasická ZIPPO, plynová ZIPPO či vodovzdorné nouzové podpalovače, které spolehlivě obstojí při rozdělávání ohně v přírodě, ale i podpalovací tyčinky, pevné podpalovače či ohřívače rukou, jež poskytují teplo po dobu šesti hodin. Je to zázrak, kam až značka ZIPPO za více než tři čtvrtě století došla: "cvak, cvak, cvak".
Značka ZIPPO je skutečně nadčasová
Benzínový zapalovač ZIPPO není však jen kultovní klasika. Do vašeho života přináší i kvalitu. Ne nadarmo se pyšní, a to v dnešním světě jednorázových výrobků není jen tak, doživotní zárukou. Uběhlo již 85 let od výroby prvního zippáče, ale stále po celém světě platí slogan "ZIPPO funguje, nebo je zdarma opravíme“.