Většina zapalovačů v naší kotlině jsou umělohmotné a jednobarevné kousky, kterými si jakžtakž zapálíte cigaretu a musíte si často kupovat nové. Na druhé straně spektra je Zippo, solidní zapalovač i do nehostinných prostředí. Pohodlně s ním založíte táborák nebo zažehnete rachejtli a v následujících řádcích se dozvíte, proč se na něj můžete spolehnout.
První Zippo spatřil světlo světa v roce 1933 a dodnes se vyrábí tak, aby uspokojil i tehdejší nároky –kouřil skoro každý a zapalovače byly nástroje denní potřeby, které musely hodně vydržet. Zippa jsou vyrobeny čistě z kovů a klasické modely mají obdélníkový tvar s horní částí zavěšenou na pantech.
Uvnitř se pak nachází samotný zápalný mechanismus – patentovaný knot s ochranou proti větru, pazourkové kolečko s křemenem a zásobník s palivem (kterým je obvykle benzín). Zatočení vnějším kolečkem se přes pružinu přenese k pazourku uvnitř a pohybem hrubého povrchu po křemeni vznikne jiskra. Mechanismus je v samostatném pouzdře, které je pevně usazené ve vnějším obalu zapalovače. V zapalovači je celkem 22 částí, všechny jsou nahraditelné a na poškození libovolné z nich se vztahuje doživotní záruka.
Plamen vyšlehne do výše pěti až deseti centimetrů. Kromě vás ho nesfoukne ani neposedný vítr (s výjimkou silného závanu svisle proti plameni). I po odhození zapalovače na zem bude plament stále hořet. Relativně velká výška plamene ovšem vede k mírnému „tancování”, když se třeba pokusíte zapálit cigaretu během řízení a s otevřeným okýnkem.
Otevřením Zippa vyloudíte tolik oblíbený a charakteristický zvuk – ale také o dost zmenšíte výšku zapalovače. Musíte s ním tedy zacházet opatrně, aby vám například po zapálení nevypadl z ruky a nepodpálil kamarádův koberec. Pokud nemáte po ruce baterku, pohodlně si posvítíte v noci cestou na záchod; díky tlusté vnější schránce trvá Zippu až 60 vteřin, než začne v ruce pálit.
Výdrž je samostatnou kapitolou, ve které Zippo s přehledem poráží své konkurenty. Je vyráběn tak, aby vydržel celý život. Používali ho běžní lidé, vojáci i námořníci v drsných podmínkách i v každodenním životě. Je těžké ho rozbít nebo opotřebovat. Běžte do libovolného antikvariátu a vezměte do ruky třeba Zippa třicátníka – pokud bude mít všechny součástky, vykřesáte plamen hned na první nebo druhý pokus.
A na závěr ještě upozorníme na velkou spotřebu. I středně silní kuřáci musí počítat s výměnou benzínového zásobníku už po dvou týdnech. Je to však malá daň za celkovou spolehlivost, výdrž a osobní kouzlo zapalovačů Zippo, které nás provází už po několik generací.